نیهونتو ( هنری زیبا ساخته شده از آهن و آتش)
دربارهی نیپونتو (شمشیر ژاپنی) گفته میشود که هیچ همانندی در هر نمونه هنر ساخته شده از آهن ندارد. نیاکان کا زیباشناسی را حتی در ساخت سلاح، زره و شمشیر که به عنوان گنجینه مورد احترام بودند، دنبال کردند. هر شمشیر به وسیلهی ویژگی های خاصی شخصیت داده شده است از جمله شکل خاص و خالص آن، ریخته گری بی نقص و با دقت تمام، جلای سطح فولاد و الگوی حرارت دهی منحصر به فرد آن که نمایانگر دورهی ساخت و مدرسه سازنده آن است.
شمشیری که ما نیپونتو مینامیم شامل نمونههای مختلفی از تیغه است که عبارت هستند از کِن، ناگیناتا و یاری علاوه بر نمونه های متداول تاچی، کاتانا، تانتُو و واکیزاشی.
تاچی: در بین شمشیرهایی که در موزه میبینیم آنهایی که لبه به سمت پایین قرار داده شده است تاچی هستند. از دورهی هایِن تا اوایل دورهی مورُماچی شمشیر ها به صورت آویزان از یک بند یا تسمه دور ران بسته میشدند. تاچی معمولا دارای انحنای زیادی است( سُری) و طول شمشیر معمولا بین 65 تا 70 سانتی متر است.
کاتانا: گونهی شمشیر که از اواسط دورهی مورُماچی جایگزین تاچی شد و تا آخر دورهی اِدو استفاده میشد.کاتانا دارای طول 60.6 سانتی متر ( 2 شاکو) یا بیشتر است ولی معمولا از تاچی کوتاه تر هستند.
بر خلاف تاچی کاتانا داخل شال کمر و لبه تیغه رو به بالا بسته میشد.
کاتانا به شمشیر هایی نیز گفته میشد که از اصل تاچی بوده و به وسلیهی سوریاگه کوتاه شده بودند. این شمشیر ها همانند کاتانا های معمولی نشان داده میشوند.بعضی از این شمشیر های ساخته شده در استان هیزن در دورهی شینتو و همچنین آنهایی که در دورهی شینشینتو و اواخر دورهی تُکوگاوا شُگونت به شکل تاچی ساخته شد.
واکیزاشی: شمشیر های 30.3 سانتی متر( یک شاکو) و 60.6 سانتی متر واکیزاشی نامیده میشدند. واکیزاشی همانند کاتانا به کمر بسته
میشد. آنهایی که نسبتا کوتاه هستند( حدود 30-40 سانتی متر) به عنوان کُو-واکیزاشی شناخته میشوند. در دورهی مُمُیاما به دنبال دورهی اِدو یک کاتانا به همراه یک واکیزاشی به صورت دایشُو( یک جفت شمشیر بلند و کوتاه) به کمر بسته میشد.
تانتُو: شمشیر های کوتاه تر از 30.3 سانتی متر تانتُو نامیده میشوند. کُشیگاتانا نام دیگر نانتُو میباشد. در قدیم واژهی کاتانا به معنی تانتو بود.
ساختار کلی( تسوکوری کُمی): شمشیر های ژاپنی به شکل های مختلفی ساخته میشدند از جمله: 1. هیرا زوکوری: تخت، بدون، انحنا و بدون جداکننده بخش لبه تیغه( خط جانبی تیغه) 2. شینُگی زوکوری: خط جانبی تیغه نزدیکتر به پشت شمشیر 3. کیری زوکوری: خط جانبی تیغه نزدیک تر به لبه برنده 4. مُرُها زوکوری: شمشیر دو لبه
ریخته گری( کیتائه): برای رسیدن به لازمه های یک نیپونتو خوب که در مقابل شکستن و خم شدن مقاومت کند یک تیغه فولادی نرم با درصد کربن پایین تر( شینگانه) در وسط یک پوسته فولاد سخت با کربن بالاتر( کاوا گانه) مورد نیاز است. در طی مراحل ساخت برای لایه بیرونی از مادهای با نام تاماهاگانه( فولاد بدست آمده از کوره های سنتی) استفاده شده و لایه های ترکیب شده به وسیلهی تا کردن و چکش زنی فولاد به طور متداول تا 15 بار بوجود میآیند.
نمونه های بسیار مختلف اثر ها، نقش های سطح فولاد که اینگونه بوجود میآیند هر کدام دارای اسامی خاصی هستند از جمله ایتامه( نقش چوب) مُکومه( نقش ستبر) ماسامه( نقش خطی) ناشیجی( پوست گلابی مانند، ساختار متراکم و مسطح) آیاسوگی( نقش خطوط منحنی هم مرکز). دیگر نقش ها عبارت هستند از: جی نیه( خطوط قابل تشخیص منفرد که به صورت کلی به صورت کلی نقش روی سطح جی را بوجود میآورند.) چیکِی( خطوط کوتاه و منحنی نقش جی نیه) اوتسوری( محدوده های محو و تیره موازی نقش آبدیدگی) همهی اینها نمایانگر هم سازنده و هم سنت مدرسه سازنده شمشیر هستند.
نیه و نیویی: در روند ساخت و آبدیده کردن، نقش و بافت تیغه بوجود میآید که به عنوان مرزی برای میزان سختی فولاد عمل میکند. نیه و نیویی در محلی قابل دیدن است که هامُن و نقش روی جی به هم میرسند. نیه معمولا به صورت ذره های دانه دانه زمختی که قابل تشخیص و با چشم دیده میشود هستند در حالی که نیویی ذرات بسیار کوچکی هستند که دیدن آنها نیاز به میکروسکوپ است.
در حالی که میتوان نیه را به ستارگان آسمان تشبیه کرد نیویی مانند ابر کهکشان راه شیری است.
توسط دکتر کونیاچی تاوارا( 1872-1918) دانشمند متالوژی ژاپنی به طور علمی ثابت شده است که در ترکیب فولاد بسیار سخت با نام مارتن سایت و یک ماده فولاد نسبتا سخت، که نتیجه سرد و گرم کردن است، زمانی شکل نیه و نیویی نشان داده میشود که سطح تیغه به وسیلهی انواع سنگ ساب جلا داده شود.
عملکرد نقش های دانه دانه روی سطح تیغه( جی) و لبه برنده( ها): منظور از عملکرد به انواع اشکال نقش های روی سطح شمشیر گفته میشود که یک تیغه را کمابیش شایان تصویر و زیبا میسازد. بر اساس نوع شکل هایی که این نقش ها بوجود میآورند برای آنها اسم هایی در نظر گرفته میشود نظیر آشی( پا) یُو( برگ ها) سوناگاشی( شن های روان) هاکیکامه( اثار حرکت شکوفه ها) اوچینُکه( فرم کوبه) کینسوجی( نوار های طلا) و ... . معروف ترین کینسوجی به صورت نیه و خط های نازک و براقی است که در بخش لبه دیده میشود. آنهایی که بلندتر و زمخت هستند جداگانه اینازوما( رعد و برق) خوانده میشوند. وقتی اشکال همانند روی جی بوجود میآید به آن چیکی( چشم انداز روی جی) گفته میشود. یوباشیری( آب جاری جوشان) به نوار هایی از نیه در بخش های محدود به صورت به هم فشرده دیده میشود.
نیه که بر روی سطح جی یا جاهای دیگر غیر از لبه و پشت شمشیر نشان داده میشود جینیه نام دارد. وقتی تیغه عمدتا به ساختار نیه است نیه دکی نامیده میشود که بیشتر معرف اوایل دوره کاماکورا و اثار مدرسه سُو شو هستند.
نیویی دکی بیانگر شمشیر هایی است که سطح فولاد آنها از بخشهای محو نیویی سخته شده و اثر مدرسه شمشیر سازی بیزن هستند که مربوط به اواسط دوره کاماکورا بودند. همچنین اثر مدرسه بیتچو آاُاِ در دوره نانبُکوچُو نمایانگر شمشیرهای غالب نیویی هستند.
نقوش آبدیدگی( هامُن):علاوه بر ساختار کلی فولاد و سطح تیغه نقوش ناشی از آبدیده کردن سطح تیغه نیز باید مورد برسی قرار گیرد تا به به طور کافی زیبایی شمشیر ژاپنی مورد تقدیر قرار گیرد. هامُن یک طرح است که از طریق گرم و سرد کردن تیغه شمشیر انجام میشود تا تیغه شمشیر سخت شود. زمانی که در فرایند ریخته گری شمشیر فولاد تشکیل شده از از هسته و پوسته فلزی تا شده و چکش میخورد تا به شکل یک تیغی محکم در بیاید کل سطح تیغه را به وسیله یک نوع گل سرامیک به نام یاکیباتسوچی آغشته میکنند. سپس به وسیله کاردک هایی پوشش سطح تیفه را نازک تر میکنند تا نه تنها سخت تر از بخش های دیگر تیغه شود بلکه نقش هامُن را بوجود آورد. بسته به شیوهی لایه برداری که تسوچیدوُری نام دارد و کنار زدن پوشش تیغه برخی تیغه ها هامُن صاف و مسطح پیدا کرده با نام سوگوها در حالی که دیگر تیغه ها با طرح های گوناگون و نا متوازن با نام میدارِبا ساخته میشوند. زمانی که گل روی تیغه خشک میشود تیغه گرما داده میشود تا به رنگ سرخ درآمده و آماده فرو کردن در آب سرد شود. این عمل که یاکیره نام دارد، به عنوان عملی در نظر گرفته میشود که بالاترین مهارت و اعتماد به نفس را نیازمند است و تجربه و چیره دستی بسیاری است.
همانطور که توضیح داده شد سوگوها نمونههای گوناگونی از هامُن خطی را در بر میگیرد از جمله هیرو سوگوها( پهن) هُسُو سوگوها( نازک) همچنین خطهای متراکم و ضخیم. میدربا شامل انواعی از جمله کمیداره( فشرده) چُوجی( به شکل میخک) جوکاچُوجی( چُوجی چند تایی) کاوازوکو چُوجی( چوجی شکل سربک) گونُمه( زیگزاگ) کاتااوچی گونُمه( زیگزاگ مورب) سان بون سوکی (توده های سه تایی شکل سدر)
نُتاره( موج های بینظم) تُوران( موج های پشت سر هم) هیتاتسورا( در سرتاسر سطح) سودارِبا( پنهان به شکل نخل).
سر تیغه( بُو شی):بُوشی به کل بخش سر تیغه گفته میشود که بالای یُکُته( خط جدا کننده سر تیغه) قرار دارد و کیسّای نام دارد. انواع، اندازه، و شکل های هامُن در سر تیغه در سر تیغه آنقدر گوناگون و شاخص هستند که نشانگر سازنده و مدارس علاوه بر سال ساخت تیغه هستند بنابراین در شناخت شمشیر بسیار مهم هستند.
به هامُن های سر تیغه اسامی مختلفی داده میشود از جمله اُومارو( نیم دایره بزرگ) کُمارو( نیم دایره کوچک) میداره کُمی( ادامه دار بدون نظم) یاکیتسومه( ادامه دار تا پشت تیغه) جیزُو( به شکل سر سنگ) و کائِن( مانند شعله).
نقش های دسته بندی روی ناکاگُو( یاسوریمه): یاسوریمه نقش های دسته بندی هسستند که روی ناکاگُو( قسمت دسته تیغه) برای پایان دادن به سطح تیغه کشیده میشوند.هر دوره و مدرسه طرح خاصی را برای این منظور روی سطح فلز جلا داده نشده دسته تیغه بوجود میآوردند.
کیری( که یُکُو نیز نامیده میشود) برش ها موازی راستگوشه ای هستند که معمول ترین نوع اثر است. کاتّه ساگاری خطوط مورب رو به پایین از چپ به راست کشیده میشوند. سوجیکای همانند کاتّه ساگاری است با این تفاوت که شیب بیشتری دارد. زمانی که خطوط شیبدار از بالا سمت راست شروع شود به آن ساگا سوجیکای گفته میشود. اُسوجیکای نمونه تاکیدی سوجیکای میباشد که نشان مدارس آاُاِ و سامُنجی در دوره کُتُو میباشد.
دیگر نقش ها مانند تاکُنُوها که شیدا نیز نامیده میشود همانند پر شاهین است. ساکا تاکانُوها مانند یک پر شاهین برعکس، کاتاسوجیکای که از ترکیب کیری و سوجیکای بوجود میآید همگی از سنت یاماتُو اند. هیکاگی( مانند یک صفحه شطرنجی) از خصلت های دوره یاماتُو، مینُو، نامینُهیرا در ساتسوما و دیگر مدارس، کشُویاسوری به خصوص در کار های شینتُو و سنسوکی همانند سطحی خراشیده در شمشیر های اولیه ژاپنی بدون خم و اوائل دوره کُتُو است.
حک کردن بر روی تیغه( هیرومُنُو): حک کردن بر روی تیغه از زمان های اولیه همانند دورهی هاین مرسوم بوده علاوه بر شاخص بودن جنبه های مذهبی و تزییناتی نیز اهمیت داشته است. این ویژگی نیز نشانگر شیوه های مختلف ساخت دوران ها هم اشخاص سازنده و هم مدارس شمشیر سازی بوده است.
در مورد شیار بلند روی تیغه( بُوهی): معمول ترین نوع حک کردن بر روی تیغه بوده و و شیوه های مختلفی برای طراحی بخش پایانی پایین تیغه وجود داشت از جمله کاکودُمه( مستطیلی) مارودُمه( دایرهای) کاکیناگاشی( کاهش دادن حک کردن تا یک نقطه مانند هرم) کاکیتُوشی( تا آخر بخش دسته). آثاری که در دورهی کُتُو دیده میشودعلاوه بر شیار تیغه بیشتر مذهبی بوده و شامل بونجی( به زبان سانسکریت)
کِن( خنجر) فودُمیوُو( مظهر تصویر بودا) کوریکارا( اژدها پیچیده به دور شمشیر) سانکوکِن( شمشیر سه دسته) گوماباشی( یک جمت چوبدستی مخصوص مراسم مذهبی) و نوشته هایی که به صورت (( دایبُساتسو)) و (( نامّیو هُورنگِکّیُو)) خوانده میشوند و ... . در دورهی شینتو حک کردن روی شمشیر جنبه تزییناتی بیشتری پیدا میکند و معمول ترین حکاکی ها عبارت هستند از تسوروکامه( لکلک و لاک پشت نماد طول عمر) جُوگهریو( دو اژدها یکی در حال بالا رفتن و دیگری پایین) شُوچیکوبای( درخت کاج، بامبو و شکوفه های آلو) و کوه هُورای( کوه افسانه ای جوانی).
مشخصه های شمشیر های ژاپنی طبق دوره های زمانی:
1. جُوکُتُو( زمان های بسیار قدیم): شمشیر های مربوط به این دوره بسیار قدیمی از تاریخ شمشیر و شمشیر سازی از نمونه هایی است که از حفاری آرامگاه های قدیمی( قرن4-9) و گنجینه های نگه داری شده در شُوسُوین که در دورهی نارا( قرن 8-10). این نمونه های اولیه شمشیر هیچ انحنایی نداشته و بیشتر به فرم هیرازوکوری( صاف و بدون خط جانبی تیغه) یا کیریزوکوری( خط جدا کننده بخش تیغه و سطوح جانبی شمشیر نزدیک لبهی برنده) بودند.
2. اواخر دورهی هایِن و اوایل دورهی کاماکورا( قرن 12):شمشیر های لبه دار منحنی معروف به شینُگی زوکوری یا تاچی در این دوره ساخته شد. علاوه بر اضافه کردن خط جانبی جداکننده بخش لبه به ساختار شمشیر این شمشیر ها دارای مشخصه تفاوت ضخامت تیغه از اول تا سر تیغه هستند. همچنین انحنای تیغه ها توسط کوشیزُری علامت گذاری میشدند به صورتی که از اول تیغه تا سر تیغه کمتر میشد و فونباری که یک خط مشخص از اول تا نقطه پایانی انحنا کشیده میشد.
از جمله استادکاران این دوره: سانجُو مونِچیکا و گُجُو کانِناگا در یاماشیرُو؛ یاسوتسونا در هُوکی؛ تُمُناری و ماساتسونه در بیزن؛ ایچیمُنجی نُریمونه و سوکِمونه در بیزن؛ ساداتسوگو یاسوتسوگو در بیتچو؛ میایکه تِنتا میتسوتُو در چیکوگُو؛ یوکیهارا در بونگُو و نامینُهیرا یوکیاسو در ساتسوما.
3. اواسط دوره کاماکورا( اواسط قرن 13): در این دوره که مصادف با بیشترین قدرت سامورایی ها در پاتخت شرقی کاماکورا است، شمشیر یسیار شکوهمندی از نوع تاچی ساخته شد؛ با قطر زیاد( کاسانه) با کمی تقلیل ضخامت تیغه از اول تا سر تیغه، و احنای زیاد بین لبه برنده و خط جانبی تیغه که نزدیک تر به پشت تیغه قرار میگرفت بیشترین نوع هامُن در پایین این نوع شمشیر ها شعله مانند( چُوجی) بود. در این دوره تانتُو نیز به تعداد زیادی ساخته میشد.
از جمله استادکاران این دوره: آواتاگوچی کونیُشی و یُشیمیتسو در یاماشیرُو، کونییوکی، نیجی کونیتُشی و رای کونیتُشی در مدرسه رای در یاماشیرُو؛ سِنجیین، هُوشُو، تِگای و تااِما در یاماتُو؛ کونیمونه، سوکِزانه شیتُوگُو کونیمیتسو در ساگامی( سُوشو)، ایچیمونجی یُشیفوسا، سُکِفوسا، اُسافونه میتسوتادا، ناگامیتسو، هاتاکِدا مُرییه و سانِمُری و کاتایاما ایچیمُنجی نُریفوسا در بیزن؛ و سوکِتسوگو و یُشیتسوگو در بیتچو.
4. اواخر دوره کاماکورا( اوایل قرن 14):شکل تیغه در این دوره هرچه بشتر محکم و با وقارتر شد، با یک قطر مشخص شده به صورت یکنواخت در کل تیغه.نمونههای جدیدی تر هامُن از جمله گونُمه( زیگزاگ) و نتاره( به شکل موج بوجود آمدند. بعدها ساختار نیویی کمکم جای خود را به نیه دادگُرُونیویُو ماسامونه استادک در سُوشو کسی بود که شیوه شمشیرسازی معروف به نیهدکی را بوجود آورد.
از جمله استادکاران این دوره: رای کونیمیتسو و رای کونیتسوگو در یاماشیرُو؛ تااِما کونییوکی، هُوشُو سادایُشی، تِگای کانِناگا و شیکاکه نُریناگاز اواسط دوره کاماکورا؛ یوکیمیتسو، ماسامونه و سادامونه در سُوشو؛ نُریشیگه در اِتچو؛ جیتسوآ و سایرِن در چیکوزِن؛ اِنجو کونیمورا، کونیشوکه و کونیتُکی در هیگُو.
5. دوره نانبُکوچُو( اواسط قرن 14):در این دوره تاریخی شمشیر های بینظیری از نوع تاچی بلند ساخته شد که طول آن از 90.9 سانتیمتر( 3 شاکو) بیشتر بود. تانتو ها نیز در ابعاد بزرگتری ساخته میشد که بیشتر در فرم هیرازوکوری و فاقد خط جانبی تیغی بودند. بسیاری از تاچی های این دوره کوتاه شده و به صورت کاتانا در آمدند.
از جمله استادکاران این دوره: نُبوکونی و هاسِبا و کونیشیگه در یاماشیرُو؛ کانهاوجی در مینُو؛ کانِمیتسو و چُوگی در بیزن؛ تسوگونااُ و تسوگو یُشی در بیتچو؛ و سامُنجی در چیکوزِن.
6. اوایل دوره مورُماچی( اواخر قرن 14 و اواخر قرن 15):در این دوره شیوه های اوایل دوره کوماکورا احیا شد و بسیاری واکیزاشی و تانتو به همان شیوه ساخته شد.
از جمله استادکاران این دوره: نُبوکونی در یاماشیرُو؛ مُریمیتسو و یاسومیتسو در بیزن( مدرسه اُاِی بیزن).
7. اواخر دوره مورماچی( اواسط قرت 16):در این دوره پر از جنگ تاریخ، شیوه غالب جنگ از سواره نظام به پیاده نظام با تعداد بسیار بالا تغییر یافت. در این دوره شمشیری با نام اوچیگاتانا که بستن آن به این گونه بود که لبهی تیز به سمت پایین و به وسیله یک شال به صورت آویزان دور ران بسته میشد، عمومیت پیدا کرد. بعد از جنگ های داخلی در دورهی اُونین و بونمی، اواسط قرن 15 جنگ های محلی در بسیاری از بخش های سرزمین شروع شد که نیازمند تعداد بسیاری شمشیر شد که کازو اوچی مُنُو نام داشت.
جهت تشخیص شمشیر های با کیفیت بالا سفارشی از شمشیر های با کیفیت پایین، نام چومُن اوچی به آنها داده میشد. استان های بیزن و مینُو استان هایی بودند که شمشیر ها به صورت کارخانهای در آنها تولید میشد.
از جمله استادکاران این دوره: هِیآنجُو ناگایُشی در یاماشیرُو؛ موراماسا در ایسه؛ کانسادا و کانِمُتُو در مینُو؛ کاتسومیتسو و کیومیتسو در بیزن.
8. دورهی مُمُیاما( 1573-1614): در تاریخ شمشیر های ژاپنی شمشیر های مربوط به قبل از دورهی کِیایچُو( 1596-1614) که مصادف با آخر دوره ممیاما( دوره تُیُتُمی هیدِیُشی) کُتُو( شمشیر های قدیمی) نامیده میشوند در حالی که شمشیر های مربوط به بعد از آن تا دورهی بونکا بونسِی، در دورهی سلطنت تُکوگاوا شُوگونت یا اِدو شینتُو( شمشیر های نو) نامیده میشوند.
در این دوره شمشیر سازان در قلعهشهر هایی که جنگ سالاران فئودال در استان ها میساختند جمع میشدند. پیشرفت در حمل و نقل در آماده کردن مواد خام برای ساخت شمشیر کمک زیادی کرد. در این دوره است که فولاد وارداتی با نام نانبانتسو در شمار مواد خام شمشیر سازی توسط برخی شمشیرسازان قرار گرفت.
از جمله استادکاران این دوره: اومُتادا میُوجو و هُریکاوا کونیهیرُو در یاماشیرُو؛ نانکی شیگِکونی، اُچیزِن یاسوتسوگو و هانکِی در اِدُو؛ تادایُشی در هیزِن.
9. دوره اِدو( از دوره کایِنو سُوهُو 1624-1643 تا اول دوره بونکا 1804): در این دوره حس صلح پابرجا در شیوه شمشیر سازی تاثیر داشت در این دوره هامُن شکل آتش دچار تغییر و نوآوری شد.
از جمله استادکاران این دوره: ناگاسُنه کُتِتسو در اِدُو؛ ایزومی نُو کامی کونیسادا، اینُاوئه شینکای، ایچیزن نُو کامی سوکِهیرُو، اُمی نُو کامی سوکِنااُ و ایکّانشی تاداتسونا در اُساکا؛ سِندای کونیکانه در موتسو؛ مُندُنُشُو ماساکیُو در ساتسوما.
10. پایان دوره شُوگونت( دوره باکوماتسو):شمشیر های ساخته شده از دورهی بونکا بونسِی شینشینتُو( شمشیر های نو جدید) یا فوکّوتُو( شمشیر های احیا شده) نامیده میشوند. سویشین ماساهیده از اوزِن، یاماگاتا و نانکای تارُو چُوسُن در ذوره اِدو شمشیر هایی به شیوه کُتُو ساختند با هدف احیای آن شیوه ها. تایکِی نااُتانه بهترین شاگرد سویشین بود. میامُتُو کیُومارو از شینشو نیز سعی کرد شمشیر هایی به شیوه سُوهُو و مینُشیزو بسازد که به دلیل تلاش و دست آورد های بی نظیرش در بیداری جنبش احیای روش های قدیمی شهرت بالایی کسب کرد.
11. از دوره مِیجی به بعد( 1868-.....) با شروع دورهی مدرن و قانون ممنوعیت حمل شمشیر و سلاح شمشیر سازان از حرفهی خود سلب شدند.
البته در سال 1906 دولت سلطنتی دو شمشیر ساز معاصر را به عنوان استادکاران هنر و صنایع دستی منصوب کرده و از جلوگیری از بین رفتن شیوه های ساخت شمشیر ژاپنی اطمینان حاصل کرد. در حال حاضر دنیای شمشیر و شمششیر سازی ادامه پیدا کرده و بسیاری شمشیر سازان در حال ساخت شمشیر بوده و مشتاق تسلط پیدا کردن به مهارت های بالا تر هستند.
ترجمه و گردآوری: ارسطو خواجه یی
عضو انجمن تحقیق و پژوهش آکادمی کن جوتسو ایران
بوشی کان - تابستان 1393